"Those who wander are not necessarily lost" -J.R.R. Tolkien

måndag 7 februari 2011

The best address on Earth...?

Vår sista dag i Australien och vi är tillbaka i Sydney. Vi tar tåget in till Circular Quay, och slåss med turisterna på trappan till Operahuset, betalar på tok för mycket för mjuka koaler i butikerna som ligger längs med kajkanten och käkar lunch i the Rocks, stan äldsta kvarter, där allt började för mer än 300 år sedan.  Vi klagar inte på värmen när vi stiger på färjan till Balmain för en snabb båttur (däremot gnäller jag ganska rejält varje gång jag rör mig lite snabbt, jag har ont i princip överallt efter gårdagens surfäventyr. Jädrans Bowie!)  utan sitter där bara, i hettan och tar in alltsammans. En lördagsseftermiddag i mitt i sommaren, med segelbåtar, de gröna och gula färjorna som sätter fart mot Manly, och plaskande blått vatten. Sååå Sydney!  
Man kan ju undra vad Captain Cook hade tyckt idag om han hade suttit där med oss på färjan. Det var alltså han, denne brittiske sjökapten som “upptäckte”  Australien, enligt historieböckerna. Sanningen är förstås att det fanns människor lååångt innan dess, typ för 40 000 år sedan. Det är en otroligt vacker stad och frågar du en Sydneybo. så är det förstås världens vackraste. Och visst är de partiska, men en dag som denna så är det inte mycket som går upp  mot Australiens största stad, det måste medges. Sorry Stockholm! Jag brukar alltid dra upp vår vackra huvudstad när den diskussionen drar i gång, men... Och det Sydney saknar i historiska byggnader kompenserar man med stränder och salta hav.
Det hängde en gammal ölreklam från Foster i svärmors garage. Den har hängt där i taket i massor med år och jag tror att det var min käre svärfar som såg till att den kom upp, lagom i tid till att jag skulle fira min första jul i OZ. Texten är kort och koncis. 
"I believe that Australia is the best address on Earth". Numera är skylten nedmonterad och ligger i en av våra resväskor. Vi får väl plocka undan den runt den 4 juli åtminstone....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar