"Those who wander are not necessarily lost" -J.R.R. Tolkien

måndag 6 juni 2011

What's on your bucket list?

-Hey Pia, why did you pick to go to Greece this summer? Is island hopping in the Greek archipelago on your bucket list?, sa min kompis B när vi satt nere på Cafe Acru här i Tiburon i förra veckan  Jag förlitar mig helt och fullt på B när det gäller att hålla mig ajour med alla nya uttryck och trender som dyker upp i detta massiva land. Trots man, barn, två katter och ett heltidsjobb lyckas hon alltid veta vad som är på g. Den här gången visste jag faktiskt vad hon pratade om vilket inte alltid är fallet.  
För i princip vart och varannat magasin som jag kollat i under det senaste året, så har just uttrycket bucket list dykt upp i alla möjliga sammanhang. "Going to Antigua should definitely be on your bucket list" och "An afternoon in this shop is on every shopoholics bucket list." Vad är då en hinklista, eller som vi skåningar skulle säga spannlista? Ja, som ni redan hör så funkar det alltså inte så bra om man översätter ordagrannt. Men det kommer från uttrycket “to kick the bucket” vilket alltså betyder att lämna detta jordeliv eller trilla av pinn, som min farmor skulle ha sagt. Så saker och ting som du har på din bucket lista är saker som du vill göra innan du dör, på ren svenska.
Nu tycker jag förstås att media har tagit det här med bucket listor lite väl långt kanske. Häromdagen hittade jag t ex 'Your Sonoma bucket list " på nätet. "101 things you have to do in Sonoma before you die", skrek rubriken. Sonoma är ett urmysigt vindistrikt ca en timmes bilresa från SF, och ett jättecharmigt område verkligen. Jag åker gärna dit, men jag lovar, det finns INTE 101 saker man måste göra där innan man dör, det finns inte ens tio.. Hmm..Kanske en, de gör en urgod Merlot på Ledson Winery som man kanske bör hinna pröva.....  
Snygg liten flagga på min balkong.Idag fyller ju Sverige år!
Men visst, det där med listor är ju alltid lite kul, och en bucket lista, iall sin trivialitet ger ju ändå lite tid för eftertanke. För vad känns så där lite extra viktigt, vad vill man verkligen ha hunnit med? Och min bucket list ser ju naturligtvis helt annorlunda ut idag än vad den gjorde för 20 år sedan. Dels har förstås mina prioriteringar ändrats, dels har jag ju faktiskt haft förmånen att ha gjort många saker som jag velat göra.  Jag kan ju t ex stryka sådana där livsviktiga saker som att ta dykarcertifikat, hoppa fallskärm och prata med kronprinsessan Viktoria för det har jag redan gjort...   Och när man väl har gjort sådan väsentlighetet, vad finns då egentligen kvar? Ganska mycket visade det sig, när jag väl satte mig ner och började fundera.. Nu är jag ju dessvärre ganska enkelspårig, mina tankar går nästan bara till resor och platser som jag vill se....Pias planet, ni vet...    Jag gav Patricia Schultzs “1,000 places to see before you die” till S i julklapp ett år, bara för att själv kunna lusläsa den förstås. Vill knappast kalla den min bibel, men det är rätt kul att bläddra i den då och då. Blev dock lite konfunderad när hon nämnde Stockholms Grand Hotel och Operakällaren som måsten...Hmm...Nu gillar jag ju hufvudstaden, men Operakällaren? Vem sponsrade Patricia, undrar jag ? 
Så efter att ha legat sömnlös nu i flera nätter och funderat på min lista, så voila, är jag redo att delge fem poster på min hinklista. Man kan förstås göra den hur lång som helst,  och rädda världen det vill vi alla göra, that goes without saying, min lista är ju trivial, men det behöver den ju inte vara förstås. Dessutom utelämnar jag saker som t ex att vinna 40 miljoner på lotto eller sitta på läktaren när Sverige vinner fotbolls VM. Det måste finnas lite realitet i det, annars räknas det inte, tycker jag..Inte ens på en bucketlista får man drömma hur mycket som helst!!
Pias hinklista
  •  Besöka Machu Pichu i Peru och Galapagosöarna i Equador. (Yepp, en och samma resa , det bör gå att genomföra på tre veckor, jag har kollat) Sydamerika är en stor vit fläck på kartan för mig. Helt tokigt att det blivit så.
  • Springa en halv mara (på min gamla lista, skriven i min ungdom stod det förstås ett helt fullt maraton lopp...What can I say? Things change.
  • Bo en hel sommar i ett beach house någonstans i världen. Där det är varmt både i luften och havet...Och i ett hus, mitt på stranden, så man har sanden mellan tårna direkt på morgonen när man vaknar...Och i minst två månader, vill jag vara där ....Mmmm..
  • Göra en härligt lång resa till Sydafrika, Madagaskar och Seychellerna...Afrika med kringliggande paradisöar kallar ..igen!
  • Lära mig surfa! En lektion räknas inte!
Vilka äventyr, stora som små, finns på din lista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar