"Those who wander are not necessarily lost" -J.R.R. Tolkien

tisdag 31 maj 2011

Mendocino

Highway 1
The best place for Mimosas in the world
Memorial Day betyder långhelg. Och långhelg betyder utflykt. Till Mendocino. Som är en av mina favoritplatser i Kalifornien. Det tar typ knappt tre timmar att köra dit. Det ligger längst med Highway One, vars namn ni säkert känner igen, som en av de vackraste kustvägarna i världen. Fast då pratar man oftast om vägen mellan San Francisco och LA, det är den bit som är kändast med bl a Big Sur och Carmel som möjliga stopp. Och det är förstås vackert där, det är det. Men om man kör norröver blir det nästan bättre, tycker jag. Vägen slingrar sig fram längst med klippkanten, stränderna blir vildare, bredare och vackrare och människorna blir färre, ett nog så viiktigt faktum för sådana som jag som gärna flyr storstaden, och som ibland tycker att den franske filosofen Sartre som konstaterade att Hell is other people bör geniförklaras.
Även om jag i de flesta fall nog räknas som en ganska social varelse, så vill jag just när det gäller sådana viktiga saker som semestrar och ledighet inte trängas med andra. Detta är utan tvekan ett problem fö maken. Han tycker att finns vissa förutsättningar för att en semester ska bli bra. Det ska finnas en golfbana, en strand och en pub. Helst alla tre på en och samma gång och på samma plats. Jodå, sådana platser existerar. I Australien. Not so much in the rest of the world. Det är möjligt att jag skrivit om detta förrut, men det tål att upprepas. En sommar när vi var i Sverige för några år sedan fick vi låna snälla Ms stuga i Roslagen några dagar. Jag såg fram emot att bada i den lilla sjön, ligga i hängmattan och läsa gamla Lotta böcker och njuuuta. Nu blev det inget av detta. Efter 24 timmar drabbades mannen av sådan lappsjuka att han insisterade på att åka tillbaka till Stockholm. Fanns ju varken golfbana eller pub i lilla Riala naturligtvis!. Och bara en svart och vit TV med en kanal! Förstås! -Det är ju en svensk sommarstuga väste hans fru, som var så arg att hon höllt på att spricka. I makens försvar måste erkännas att vädret var urkasst. Det blev en lång bussresa tillbaka till stan, där jag shoppade som bara attan i flera dagar om jag inte missminner mig. -Hade allt blivit betydligt billigare om vi stannat i Starrmora sa jag och log menande åt S. 
Mendocino
Mendocino, är en urcharmig liten stad som ligger där på sin klippa och bara är. Jag brukar åka dit när jag vill ha min East Coast fix, det känns nämligen som man är i New England, ni vet den där superpittoreska delen av USAs östkust som bl a innefattar Maine, New Hampshire, och Massachusetts. Husen en viktorianska och många av dem är byggda i slutet på 1800-talet, och så här års, på våren är trädgårdarna där bara så vackra. Jag har förstås ingen aning om vad blommorna heter. När jag jobbade som guide frågade ibland mina gäster mig var det var för gul blomma som man såg där vid vägkanten, ja den som vi körde förbi för sisådär en timme sedan. 
- Det är en then katalaveno blomma, sa Pia tourguide. För er, som till skillnad från mig:), inte talar flytande grekiska, så kan jag berätta att then katalaveno betyder jag förstår inte, ett av de första uttryck som jag lärde mig och kanske också det mest användbara. Och det var en hel massa olika blommor som hette så under mina somrar i Grekland! 


Vad gör man då i lilla vackra Mendocino? Svar: så lite som möjligt. Det gäller att hitta ett urläckert Bed and Breakfast innan man reser dit. Det finns en hel massa urmysiga ställen med öppna spisar, jacuzzi, havsutsikt och helt ljuvliga frukostar. Och jag har kommit på att ingenstans i hela världen smakar Mimosas så gott som just där. Den här gången bodde vi i en liten by strax utanför som heter Elk, med en otrolig utsikt över Stilla Havet. Vi fikade på favoritcafet, shoppade i den lilla franska butiken och vandrade längst med kusten ett par timmar. 
-Just another day in paradise hälsade en dam glatt när vi vandrade tillbaka till vårt hotell efter en picknick på stranden en eftermiddag. 
-If you are a kite mumlade S tillbaka, som började bli trött på den friska havsvinden som rivit och slitit oss i ett par dagar. Det får nog bli en golfrunda nästa helg...   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar