"Those who wander are not necessarily lost" -J.R.R. Tolkien

måndag 27 juni 2011

Sommar



Sommarlov. Det måste vara världens vackraste ord. Tillsammans med Junibacken, kanske. Vem vill inte bo där??? Men sommarlov...Smaka på det. Det smakar hallonsaft! I farmors hamock som stod under björkarna i hennes trädgård i Blekinge. Eller körsbär som plockades i ett stort, sagolikt klätterträd på en gård någonstans på Österlen. Visst var det bara bäst när man satt där på skolavslutniningen och sjöng Den Blomstertid nu kommer så där vansinnigt högt och falskt! Och man visste att man hade 10 veckor av total frihet framför sig....Bliss och lycka. Vilken glass skulle bli GB gubbens stora hit detta året? Flirt, Nogger eller 88:an? En sommar fanns 89:an också, med jordgubbs smak tror jag...Den varade sorgligt nog inte länge...Det var innan Magnum gjorde sitt segertåg över världen och numera tycker jag nästan att alla pinnglassar smakar nästan likadant...Hmm...Förrutom Piggelin då förstås! En svensk klassiker! Fast det är inte glass förstås...
När mina elever på skandinaviska skolan uttalar det där magiska ordet, sommarlov, så låter det nästan som summerlove....Och det går ju också bra. Steget mellan sommarlov och summerlove är, om man har lite tur, inte så långt...Minns varma dagar i juli nör man cyklade ner till Ribban, för att förbättra den åååhh så viktiga solbrännan...Vid T-bryggan skulle man ligga, där låg grabbarna som spelade i MFF, och de var coolast i stan.... Minns att jag väldigt solbränd på ryggen jämt, man måste ju ligga på magen och spana... Och så drog man in magen när man gick där på bryggan i sin nya bikini från JC...Eller åtminstone gjorde jag det... Och så sommarkvällar, i vita kläder på Cafe Savoy..Sommartider, hej, hej, sommartider sjöng Gyllene Tider och vi sjöng med... 
Det blir sommarlov på Pias planet i år också. Som de senaste typ tio åren ska jag tillbringa ett par veckor i Skåneland och Ystad sandskog...Lata dagar i hängmattan med svenska deckare och sommarpratare på radion. Henke Larsson ska prata and I am soo there, Henke, klistrad framför radion eller datorn eller vad det nu blir... Och Barbro Osher, som är den svenska generalkonsulten här i San Francisco ska vara med också. Ska bli kul att höra vad hon säger om min stad... Med Falu rågrut, räkost på tub och med lite tur, Saltkråkan på TV så blir det sommarlov i år också! Och så lite öliv i Grekland efter det. Inte tio veckor, men fyra riktigt lata, och det känns lyxigt det med. Läste någonstans att det inte är för sent att göra lyxkroppen redo för Beachen 2011, men jag vet inte, det känns nog ganska kört för min del.....Får nog satsa på sommaren 2012 istället, det känns mer realistiskt! Dessutom är det något fel på luftfuktigheten i min garderob, ALLA mina shorts har krympt. Vad är det egentligen för kvalite på kläderna nu för tiden??? Kanske skippar att springa fram och tillbaka på bryggan i sommar,  men dra in magen, det får jag allt  göra i år också...  

I mitten av augusti är jag tillbaka här igen! Ha en alldelles ljuvlig sommar allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar